top of page

MOJ PUT KA ZVANJU PSIHOTERAPUTA: Razgovor sa Darijom Petrović Lubanskom



Dobar dan dragi moji čitaoci.

Danas vam donosim jedan kratki intervju sa divnom Darijom, kliničkim psihologom i psihoterapuetom, koja također na instagramu vodi profil pod nazivom @vodickrozpsihoterapiju. S obzirom na moju veliku ljubav prema psihologiji ovo je nesumnjivo jedna od mojih najdražih objava koju sam pripremila. Uživajte u nastavku.



Pozdrav draga Darija, pretpostavljam da je najbolje da počenemo sa tvojim kratkim predstavljanjem.



Naravno! Ja sam Darija, po struci klinički psiholog i psihoterapeut. U slobodno vreme obožavam klavir i duge šetnje, udata sam za divnog poljaka što me motivisalo da naučim ovaj jezik, i jedna interesantna stvar o meni je da živim u Velikoj Britaniji i da je ovo treća strana zemlja u kojoj živim.




Šta je to "drugačije" što ti možeš ponuditi svijetu?


Duboko verujem u autentičnost i iskrene odnose iz kojih rastemo. Ovo je filozofija kojom se vodim i u životu i poslu. Verujem da kada sebe upoznamo i prihvatimo možemo da svetu ponudimo ono najbolje od sebe i da se iskreno i otvoreno povežemo sa drugim ljudima. Ti odnosi kasnije postaju prostori iz kojih rastemo i mislim da je to suština. Sebe smatram nežnom, prisutnom i radoznalom i volim da verujem da je to ono što nudim svetu. Mislim da će nam uvek trebati više takvih ljudi. :)



Da li možeš ukratko opisati tvoj put ka zvanju psihoterapeuta?



Ukratko (i tehnički) to su studije psihologije, pa petogodišnja edukacija iz psihoterapije. Zapravo, to su sati i sati volonterskog rada sa klijentima na početku, definisanje sebe u ulozi terapeuta, upoznavanja drugih ljudi i sebe kroz ovu prelepu umetnost od profesije, konstantno učenje i rast.

Mislim da put nije lak. Pre svega je dug, informacije su nekad zatrpnane birokratijom, put je otežan brojnim procedurama, da bi "uspeli" potrebno je da znamo mnoogo više od same psihoterapije, ali iskreno, nisam se pokajala ni jednog trenutka i sebi želim da se bavim psihoterapijom dokle god budem mogla da govorim i pamtim.


Ono što mi je takođe važno da kažem- nisam se probudila jednog dana i magično znala da ću biti terapeut. Prvo sam htela biti lekar, pa pošto sam se predomislila, otišla sam na studije psihologije, zatim sam se jako razočarala u fakultet i realnost stanja profesije i slučajno sam otišla na edukaciju iz psihoterapije, ali sam se zapravo tu brzo pronašla i odlučila da ostanem.



Kolika je zapravo važnost psihoterapije i smatraš li da će ona vremenom postati sve potrebnija i važnija u modernom društvu?


Mi imamo potrebu da pričamo da bi razumeli sebe. Ono što ne ispričamo ponavljamo. Mi smo socijalna bića, bez podrške i odnosa doslovno umiremo. Nažalost, mnogo ljudi nije odraslo u ili trenutno nemaju kvalitetne odnose. Psihoterapeut je tu da se te rane zaleče i uspostave novi temelji. Iako je na našim prostorima i dalje puno stigme, dopada mi se što primećujem trend otvorenosti i apsolutno mislim da bi ovaj svet bio predivno mesto za život kada bi svi išli na psihoterapiju. To delom i jeste moja poslovna misija ;)



"Kako da znam da mi je potrebna psihoterapija?"



Ljudi često dođu na psihoterapiju kada više ne mogu da izdrže neki problem ili situaciju. I to je ok, tada gasimo požare. Ok je ići na psihoterapiju i kad nema požara. Tad je proces još bolji. Kad god osetiš potrebu da pričaš, osetiš se izgubljeno, usamljeno, nešto te zbunjuje, ne sviđa ti se posao, veza ti škripi, imaš stvari koje dugo guraš pod tepih, hoćeš da radiš na sebi, da ti bude život bude lepši i mirniji... sve su to sjajni momenti da se krene na psihoterapiju.



"Kako da znam da li je moj psihoterapeut pravi za mene?"



Ovo je jako važno pitanje i ako bih vas pozvala da nešto zapamtite onda je to ovo - tražite svog terapeuta dok ga nađete! Uspeh čitavog procesa zavisi od toga da li se vi ispred te osobe osećate prijatno, bezbedno, možete da budete 100% vi i da ne naiđete na osudu.


Dobar terapeut ti neće ići niz dlaku - to nije dobar terapeut. Dobar terapeut će ti prijati, osećašeć slobodu da se šališ, plačeš, pokažeš svu ljutnju, postaviše bilo koje pitanje i izdraziš bilo koju nesigurnosti i tvoj terapeut će te razumeti, podržati i prihvatiti. Dok ne nađeš tu osobu, nastavi da tražiš. :)



Nekoliko savjeta budućim kolegama?



Brinite o sebi! Burnout je u ovoj profesiji ozbiljan i čest. Kada britene o sebi kvalitetno i imate zdrave granice dobri ste sebi i klijentima. Budete hrabri i svoji. Povežite se sa kolegama. Terapeuti su često usamljeni a zapravo svi imamo potrebu da se povežemo. Ovo ostavlja divan prostor za profesionalni napredak i prelepa prijateljstva. Nađite sebi dobrog terapeuta i supervizora. Zbog tih uloga ćete biti bolji terapeuti. Ako razmišljate o tome da vam terapija bude full time poziv, uđite u biznis i nađite način da skalirate svoje usluge. Organizujte se tako da vam posao bude uživanje, ali da život ide prvo. Ovo je zapravo savet svima :)



Koji su tvoji izvori motivacije?



Uživam u tome što mogu da pomognem ljudima. Moja kreativnost dobija puno prostora u tome što uvek mogu da smislim nešto novo za svakog novog klijenta. Svaki sat slušam novu priču i nekad je zaista kao da gledam kul film koji mogu da ko-režiram. Sve me to jako motiviše i raduje da krenem da radim svako jutro. Takođe, šteberka u meni je beskrajno srećna što zna da ova profesija znači celoživotni rast i razvoj. Ljudska psiha je beskrajno duboka, kompleksna i nama zapravo nejasna i na svakoj seansi otkrijem nešto novo. To ne prestaje da me fascinira i motiviše.



Da li možeš izdvojiti nekoliko knjiga koje mogu poslužiti mladima koji planiraju upisati psihoterapijsku edukaciju?



Rekla bih ugrubo ovako:

Izučavajte kliničku psihologiju i psihopatologiju - To će vam dati veoma stabilnu osnovu za rad i osigurati da ne povređujete klijente i sebe. Prepoučujem knjigu Granična ličnost i sva njena lica od autora Divac, Jovanovic, Svrakic... Fenomenalna je za razumevanje dinamike ličnosti. Dalje, izučavajte literatutu svog terapijskog pravca. Za TA - to je definitnovo knjiga Savremena transakciona analiza (Stjuart i Dzoins). Ja joj se vraćam i dan danas. Takođe, knjiga Irvina Jaloma - Čari psihoterapije (u originalu The gift of psychotherapy) sadrži lekcije za terapeute početnike i mislim da je pravo blago. Najšire- čitajte šta god vas privuče i radite, radite, radite. Više ćete naučiti iz jedne seanse nego iz knjiga.



Tvoja poruka osobama koje su trenutno u procesu psihoterapije?



Samo napred! Šaljem ogroman zagrljaj i puno podrške. Koliko god da nekad nije lako i boli, radite super stvar za sebe i sve što radite vredi. Takođe, ako se ne osećate bezbedno u terapiji, promenite terapeuta, nemojte odustati od psihoterapije. I ako niste još krenuli, šta čekate?

Commentaires


Neka objave dođu do tebe:

Hvala na pretplati!

  • Instagram
bottom of page